Database CD, DVD, BD
Discussion
Links
Last update

Blank media subforum
Hifi.estranky.cz, >>> 
The list of codes Atip/MID
History
Views
contact
           

CatalogsYearDesignTimeextreme

Kazety s malým oknom
Zoradenie podľa dizajnu/výrobcu/značky:

Najzákladnejší dizajn výrobcov po celom svete, úzke okno orientované v strede dohora so stupnicou pod ním bol istú dobu štandardom kazetových puzdier,
ktorý odštartovala spoločnosť Philips predstavením prototypu klasickej kompaktnej audiokazety v roku 1963.
JVC Metal upravená verzia.

Triedy: I, II, III, IV
normal:  Originálky; Aba; Acme: MS400; Agfa Ferrocolor, Super High Dynamic, LN, LNS, Super Ferro Dynamic; Akai: LN; Ampex: 350, 20:20+; AS Cassette: Dyna LN; AudioMagnetics: PRO, Plus, Cobalt, TracsPlusCobalt; Auto tape: LN; Avanti; Basf: LN, SK LN, LN Hifi, LH, Performance Series, Professional-I; Capitol: LN; Certron HD, HE, LN; Cosmos H&H Studio Ferro Tape; Crown: Ferro, Demonstration tape; Dindy: Super; Echo Sonic LN; Emgeton LN, LH ferro typ I, suchá čistiaca kazeta; Euro Gold PQ; Fireball LN; Fujifilm FX, (Range)2; HappyMelody LN; HBatec: LN; Hitachi: typ I, LN ; Hi-Tech; ICM: Hifi Super Ferro; Interfunk: LN; International: LN; Jeckson: LN; Laser: EX; Lloytron: MS400; Magtape: LN; Maxell LN, UD, Communicator Series; Maxim: LN; Maxwell: LN; Melodic: color; Merco LN; Nagaoka: CC; Noblestar LN; Orwo LN, Fe I LH; PDMagnetics: Fe Ferro; Philips LN, Ferro, Ferro LN, Standard Quality, EQ*I, SQ, SQ*I, Super Ferro; Porst: LH; Radiola: SQ, Ferro; Realistic LN, Gold, Supertape; Sanyo: LN; SilverSound: HiFi Ferro HQ; Smat: LN, SH, SD, SK; Sonocorda: LN; Sony: LN, HF; Star: LN; Studio: LN; Tape 7: Supersound; Time-ton: LN; TOA: typ I; Toshiba: LN; Toshiba Emi: LN; Universum: typ I, LN; Wagdoms: SL; Yashima: UFO-I;
chrome: Acme: Chromium dioxide; Agfa: Stereochrom; Basf professional-II; Dixons: DXII; Mallory Duratape: chromdioxid; Magna: chromdioxid II CR; Permaton: Chrom Plus; Philips: Chromium; Realistic: Chrome; Sony: Chrome; TDK: KR; TravellersSound: Chromdioxid II; Universum: Chromdioxid Super; Visa: Extra Performance II
ferrochrome: Mark II: Ferro Chrom; Philips: FerroChromium; Sony: FeCr
metal: JVC Metal;
data: Verbatim: T300H
Philips stvoril prvú kompaktnú kazetu na svete práve s týmto dizajnom a patrí mu prvé miesto v tejto galérií.
Väčšina svetových výrobcov začínalo na tomto dizajne, na ktorom stavali svoje výrobky a postupne menili. Menší výrobcovia, alebo vydavateľstvá ho používali do konca éry kaziet.
Audio-Cassette pravdepodobne Nemecká výroba 70-80roky?, Agfa štandard od roku 1966 až po cca 1982, v niektorých modeloch s SM mechanizmom. Agfa existovala aj priehľadná verzia. Ampex USA 1970-1985cca.
AudioMagnetics USA 1970-1979. Avanti USA trh, výroba China.

Basf toto puzdro používal od začiatku výroby CC pomerne často v EU aj USA modeloch kaziet v rokoch približne 1968-1979. SM mechanizmus, niektoré USA kazety boli zvárané/lepené.

Certron pravdepodobne USA firma, novšie modely China; Cosmos pravdepodobne Nemecký produkt; Crown významný Japonský výrobca elektroniky, kazeta pravdepodobne OEM Japan neznámej firmy, ale vysokej kvality.

Dindy Super vyzerá ako dosť slušná kazeta, na obale sa spomína Dánsko a Austrália, ale trh je Anglický, Londýn.

Dixons DXII Germany s mierne odlišným vzorom okolo okna, pravdepodobne jeden z EU výrobcov.

EchoSonic pravdepodobne Japan Sanyo/Denon; Emgeton slávna Československá značka ,,vysokej,, kvality, ktorú u nás pozná takmer každý, používali tieto základné dizajny vo svojich starších modeloch.
Eurogold spomína na zadnej strane obalu firmu Maxell Corporation of America, pravdepodobne nejaká OEM výroba Maxellu, alebo fake.

Fujifilm začiatky v rokoch 1969-1979.

Fireball LN je AudioMagnetics Portugal/USA veľmi skorej produkcie, rovnako tak Magtape.

Originálky typ AudioMagnetics, bezohľadu na uvedený pôvod, bez skrutiek:

HappyMelody je ďalšou z Nemeckých menej známych značiek.

Aj keď JVC nevymyslel metalky, ale pomerne dosť silno ich podporoval a propagoval, okrem základných dizajnov obyčajných kaziet JVC vyrábal práve metalky ako demonštračné kazety, alebo prázdne kazety v pomerne dosť luxusnom prevedení pôvodného dizajnu Philips.

Hitachi-Maxell pozná veľa ľudí práve v tomto Philipsáckom základnom dizajne, roky 1966-1982. Zvláštnosťou je CSPI séria s novými cievkami Maxell, roky asi 1988-1994.
Čínsky Maxim a Maxwell zrejme ťažil zo značky a dizajnu Maxellu.
Merco opäť Nemecká výroba (aspoň páska), smutné je že prítlačný vankúšik (špongia) na Americký štýl len nalepený na magnetickom tienení, je už v rozklade.

Maxell 2016 výročná séria audiokaziet: 50rokov od vyrobenia prvej audiokazety Maxell.
Dizajn je podľa UD 1972, kazety Made in Japan, páska UR, ale skôr pravdepodobne Saehan Korea.

Nagaoka je vraj Japan, ktovie...

Made in Germany, do úvahy prichádzajú výrobcovia ako Agfa, Magna, Permaton a pod., prípadne aj ICM Switzerland

Magna:

Kazety Mark II vyrábal Nemecký výrobca, alebo to boli Čínske produkty:

Made in China ...

Orwo (ORiginal WOlfen), Východonemecká značka pôvodne založená Agfou. Prevažne základný dizajn po celú dobu produkcie 70-80te roky.

Permaton: niečo si vyrábal sám, niečo nakupoval.

Philips, autor CC formátu, predstavil audio kazetu v roku 1963 práve v tomto dizajne a tento používal vo svojich kazetách po miernej inovácii približne do roku 1987.
Prvá kazeta Philips obsahovala skrutky s matičkami z druhej strany, a nemala vylamovacie jazýčky ochrany proti zápisu.

Neznámy výrobca, neviem či sa jedná o fejk, prevedenie nie je veľmi kvalitné, ale nie tak zlé ako Čína. Náznak sériového čísla na prednej strane hore.

Aj Čína sa rozhodla vyrábať inovovaný Philipsácky dizajn vo svojej verzii ,,kvality":

Realistic/RadioShack USA 1973-1982cca.

Sanyo Japan v klasickom dizajne, r.1978.

Smat (SKC) Kórea v klasickom dizajne, r.1974-1981.

Sonocorda?

Sony Japan začiatky, pre základné modely normal, ale aj chrome a ferrochrome. Sony používa aj celopriehľadné verzie prvých kaziet. 1972-1978.




TDK v začiatkoch taktiež používal základný dizajn, Akai si nechával prvé kazety robiť u TDK, Toa, že by veľmi stará TDK?:


Toshiba Emi:
Aj keď sa jedná o Singapúrsky výrobok, pôsobí kvalitnejšie než Čínske verzie, plexi okienko, slušné cievky, presnejší výlisok.

TravellersSound: Germany, Permaton, Schneider a pod EU výrobca?:

Universum a Visa je výrobkom ICM/Basf s páskou Agfa/Basf chrome, staršie ferro verzie zrejme Agfa, Permaton a pod.:

Yashima UFO-I, vyzerá na Japonský pôvod, má cievky Sony starší typ s poloblúkom.

Nakoniec teda originálky, Amiga Nemecký vydavateľ, pravdepodobne kazety Orwo1972-1983.

Ďalšie Nemecké a EU produkty v základnom dizajne:

No name kazety, s vlastným štítkom a popisom, telo dizajnu Philips, kazeta môže byť akákoľvek, pravdepodobne Nemecká.

Rakúsko, Nemecko, prípadne Holandsko (Philips), verzie s chromdioxidovou páskou s detekciou typu I pre zachovanie kompatibility s EQ 120uS.
1985-88cca

Poľský, alebo Nemecký/neznámy vydavatelia, Hot Music vyzerá na Basfovský štýl, ale nemá stupnicu nad okienkom.
Italo Hit zase mierne odlišná od základného Philips dizajnu, na obale uvedená páska Magna/Basf W.Germany

Opus:

Aj na Slovensku sme mali originálky v tomto prevedení.

Vydavateľ Tocano Denmark, pre Slovenských zákazníkov, páska neznáma r.1991

USA:

Capitol/EMI: podobný dizajn tomu základnému, Made in USA.

Holandsko, typ Philips (používa Philips, Polydor, PolyGram, Ariola, Columbia, EMI, Sony), viacero verzií, niektoré s logom PolyGram pri okienku.
Vybrané kazety s chromdioxidovou páskou, detekcia typ I, pre zachovanie EQ 120uS.
70-90te roky.

Táto kazeta výrobne neobsahuje vodiace kladky, ani osky a páska ide v ostrom uhle priamo na cievky, povedal by som že to je hanba kazetové sveta:

Kazeta obsahuje ferrochrom pásku, s hornou vrstvou ferro a spodnou chromdioxid, ako to mali niektoré Scotch. Za predpokladu že to nie je back coating, ako vyrábal Scotch Posi-Trak, to ešte preskúmam.
Inak je to naozaj rarita v kazetovom svete, pretože je to telo Philips, ale páska je tam typ III, predpokladám že EQ je zachovaná na 120uS.
rok 1975 (rovnaký rok ako Sony uviedlo na trh typ III)
Takže je to naisto potvrdené, jedná sa len o Scotch ferro tape s PosiTrakom. :(

Jugoton - Juhoslávia, vychádza zo základného dizajnu Philips, ale je taký viac svojský, zrejme vlastná produkcia a dizajn.

Verbatim, Mexico, dátová kazeta s detekčným otvorom:

*

Ruské kazety , úzke okno, 1980, Russia.
Trieda: I
normal: MaЯk: MK Low Noise,
Aj keď sa jedná o priehľadnú kazetu, stále je to kazeta s oknom, ďalšie Ruské kazety s inou verziou okna, ale rovnakým či podobným vzorom puzdra.

*

Úzke okno, a obľúbený dizajn 70-80 rokov u našich origináliek, starých AudioMagnetics, Basf, Magna a mnoho iných a podobných. Germany/Portugal/USA, atď.
Trieda: I, II, IV

normal: AudioMagnetics: Low Noise, Super; Basf LH SM r.1971-76; Boots Audio: SRX-I, Disky: Home Computer Cassette; Emi: Hi-Fidelity; GZ: Compact Cassette; Magna: Dynamik Plus, HC ; Memorex: Hi Intensity Cassette, Normal Bias; Superton: typ I; Originálky
chrome: Interfunk: Chromdioxid; Magna: chromdioxid;
metal: Magna: Metal; Polimer: Metal;
Dizajn kaziet typický pre danú dobu, prevažne výroby v Európe v rôznych prevedeniach, páska v kazete sa sledovala dosť ťažko, ale hlavné je, že to hralo.

AudioMagnetics, takže aj Portugalská výroba nesie typické Európske úzke okno.
Originálky z produkcie AudioMagnetics boli zvárané bez skrutiek, ale telo a cievky sú zhodné, aj keď píše že sú vyrobené v Rakúsku, alebo Nemecku, treba brať s rezervou.

EMI je výrobca z UK:

Kazeta Disky bude pravdepodobne dielom nejakej Nemeckej/Európskej firmy (Magna), s páskou Basf/Agfa.
Zvláštnosťou tejto kazety, je že zavádzacia páska je tvorená inou magnetickou páskou.
Zdá sa že čistiaca Magna má zhodné puzdro s Disky.
Interfunk Chromdioxid bude Magna, Saft taktiež.

Kazety Magna/Polimer vyrábané v Maďarsku, alebo Nemecku, majú okno trochu širšie než základná verzia Basf, Metalky žiaľ len detekcia typ II:


Superton - Made in Poland

Obľúbený bol veľmi u našich vtedajších hudobných vydavateľstiev, na Slovensku to bol Opus a v Čechách zase Panton a Supraphon.
V šedej farbe a tie skoršie v čiernej, pravdepodobne plnené pásom Basf, pretože vtedajšie Emgetony nedosahovali požadovaných kvalít.
Zatiaľ známy rozsah rokov 1974-1987

GZ Loděnice dneska už svetoznámy výrobca vinylov, pravdepodobne vo svojej dobe vyrábal aj audio kazety, alebo ich nechal vyrábať vo firme Emgeton:

*

Orwo a Philips, úzke okno, rozdelené na tri časti, Germany/Holland.
Trieda: I
normal: Orwo LN; Philips: Head Cleaner
Pre mňa pomerne desivý dizajn kazety, z extrémne úzkeho okna bolo nutné ešte ubrať, aby sme už takmer vôbec nevideli pásku na cievke.

*

O týchto kazetách neviem vôbec nič, jednoduchý zvláštny dizajn, hlavne čo sa konštrukcie týka.
triedy: I
normal: superferro, supertape
Ako uvedený výrobca pásky u prvej verzie Superferro je Magna MAX III West Berlin.
Dizajn možno vychádzal zo základného Philipsu, ale taký viac hranatý s podivnou konštrukciou, namiesto skrutiek akési plastové kolíky bez závitu.

*

Originálky 90tych rokov.
Triedy: I

normal: originálky
Naše a iné vydavateľstvá používali občas tento dizajn, RCA síce nie je naša firma, ale píše tam Made in Germany, cievky a páska pochádzajú z fabriky Basfu.

1987-1993

*

Jeden z ďalších jednoduchých vzorov, v rôznych verziách, 60-80roky.
Aj celopriehľadné verzie v tomto štýle.

Triedy: I, II
normal: originálky; Basf: Cleaning-Cassette; Certron: HD; Digitech: LN; Emgeton: LH ferro, OP; no name; Mark II: Super Ferro; Permaton: Ferro I Plus; RKL: DX; Scotch: BX; TDK: D 1979 fake; ToneMaster: LN; Toshiba LN; Toyota: SF; Universum: Ferro I;
chrome: Magna: Super Chrom SC; Permaton: Chrom II, Chrom Super II; Protek: Chrome SCX-II;
Jeden z ďalších veľmi univerzálnych dizajnov hneď po tom Philipsáckom, krajšie väčšie okno poskytovalo neskutočný luxus oproti úzkej verzii.
V roku 1989 na tento dizajn prešiel aj Emgeton, aj keď sa mohli v tomto ročníku vyskytnúť aj kazety s malým oknom.

Tento dizajn mal aj mnoho priehľadných verzií.

Rovnako tak naše Československé vydavateľstvá používali tento dizajn v rokoch 1968-1991. Opäť pravdepodobne páska Basf.

Inovovaná verzia s ešte väčším oknom.
Kazety Universum Germany, Permaton.
RKL DX má prvky ICM, ale s menším oknom než je bežné.
Bežné aj pre Európske originálky, niektoré s chromdioxidovou páskou s detekciou typu I pre zachovanie kopatibility s EQ 120uS


Magna môže byž tiež Permaton:

Toyota sa podobá na ICM, ale píše Japan:

Vzdialene podobná RKL, rok cca 2001:

Originálky typ ICM a podobné:

No name typ ICM, vlastný štítok?

Rok asi 1996-98

Nemecký vydavateľ, Basf cievky aj páska.

1997:

Trochu menej typické puzdro, zrejme z Nemeckej produkcie, veľa podobných prevedení, na podobný štýl bola aj kazeta RKL DX.
Originálka so zeleným štítkom má regulérnu detekciu typ II, možno "home made"

Obdobné verzie z HongKongu pre Scotch BX 1982-1988 a Toshiba 1973 bude pravdepodobne Japan.


no name kazeta, u ktorej predajca tvrdil že je Made in Japan, ale ťažko povedať...

TDK D 1979 ,,true mechanism,, tento fake nepotrebuje komentár, kazeta má byť v origináli celopriehľadná, ale je balená do čiernej krabičky, čo môže pomôcť zberateľom aby sa nenechali oklamať ďalším falzifikátom. Originál kazety TDK D true mechanism, je v priehľadnej krabičke.

Permaton je Nemecký výrobca kaziet s OEM páskou (Agfa, Basf, Phiilps, SKC), ale Ferro I Plus puzdro vyzerá na OEM China produkciu, alebo fejk.

Trochu hranatejšía China, HongKong pre typ II, značky: Protek

*

Slovenské originálky s hranatejším dizajnom než ten predošlý, veľmi obľúbený v 90tych rokoch. (1994-1998)
triedy: I

normal: originálky
Cievky a páska Basf.

*

GreenCorp Australia/China 70-90te roky.
triedy: I, II

Normal: Mastering Cassette,
Chrome:

Konečne je známy výrobca pásky, prípadne aj kaziet, ktorý poskytoval svoje produkty veľkým značkám ako JVC a Philips. Kazety s malým oknom od tohto výrobcu s rôznymi odlišnosťami v detailoch.

*

Výroba Švajčiarskeho ICM 80tych rokov.
Basf s rovnakým/podobným dizajnom vyrábaná v USA.

triedy: I, II

Normal: Ferro SDI, Superferro SDX; Daimon: Ferro ExtrA; Basf: LH-EI (USA); Visa: Ferro FDX I,
Chrome: Chromdioxid CXI, Chromdioxid CXII; Universum: Chromdioxid UCX-II; Watson: Super-Chrome XCr II;

*

Výroba ICM Switzerland, kazeta bez okna, 90te roky.
Trieda: II
chrome: XM
Kazeta je zhodná s priehľadnou verziou ICM Switzerland, povedal by som že je to dosť nepraktické riešenie, a zaradenie by sa tiež viac hodilo k ,,priehľadným,, kazetám.

*

triedy: I
normal: originálky

Pravdepodobne kazeta Ruskej výroby, previnutá na demo.

*

Agfa 1980-1986.
triedy: I, II, III
normal: LNX, FeI Ferrocolor HD, FeI-S Superferro HDX

chrome: CRX, CrII Stereochrom HD, CrII Superchrom HDX
ferrochrome: Carat HDX
Veľké okienko, ale krátke, vždycky prekrýva celú cievku, takže aj prvé závity navinutej pásky sú zle viditeľné. 4 alebo 5 skrutkové prevedenie, pomerne komplikované rozoberanie keď stredové kolíčky sú zatlačené moc silno.
Niektoré verzie obsahujú SM mechanizmus.

*

Agfa 1987-88.
triedy: I, II
normal: F-DX I, F-DX I S

chrome: CRX, C-DX II, C-DX II S

Veľmi pekné prevedenie kaziet Agfy, aj keď už pomerne v neskorej dobe.

*

AudioMagnetics 1982, malé okno, Made in Canada.
triedy: I, II
normal: XHE LN, XHE, XHE Ulitra 1
chrome: XHE HDII
Kanadská pobočka AudioMagnetics.

*

Basf 1974-1982, malé oválne okno.
triedy: I, II, IV
normal: LH, LH (Colour), LH super, ferro super LH, ferro super LH I
chrome: chromdioxid
metal: metal pigment
Okrem úzkych a Philipsáckych okien Basf v tej dobe často používal aj tieto malé oválne okienka, bolo to konečne niečo trochu originálnejšie od tohto Nemeckého giganta.
Kazety sú s SM mechanizmom.

*

Basf 1980-1985, jednoduchý dizajn málo používaný Basfom, stredové otvory okolo cievok nápadne pripomínajú starý dizajn Maxellu.
triedy: I
normal: LH, LH Extra I
Pre mňa pomerne neznámy dizajn Basfu.

*

Basf 1987-1989 pre takmer všetky modely.
Triedy: I, II, IV
Normal: LH Extra I, LH Maxima I, LH Maxima XI, Ferro Super I, Ferro Extra I, Ferro Maxima I
Chrome: Chromdioxid Extra II, Chromdioxid Super II, Chromdioxid Maxima II, Chrome Extra II, Chrome Super II, Chrome Maxima II, Reference Super II,
Metal: Metal IV, Metal Maxima IV
Od roku 1987 začal Basf prechádzať z veľkých okien späť na malé, ale pomerne pekné a luxusné prevedenie kaziet pre celú svoju modelovú radu, stále s SM mechanizmom.
Drobné rozdiely v prevedeniach na stupnici okienka, s nápisom BASF alebo bez.

Špeciálne pre dĺžky C120 kaziet FEI a CEII bolo toto puzdro prevedené ešte modernejšie osadené novými silnými cievkami Basf.
Ale nie všetky C120 boli takto prevedené, nájdu sa aj výnimky.

Kazeta stále osadená SM prvkami.

*

Basf 1996, Kazeta novej konštrukcie s úzkym oknom pre limitované reklamné edície, je to celkom prekvapenie.
triedy: II
chrome: Chrome II Plus,

*

Columbia - Denon 1976
triedy: I
normal: Low Noise,
Denon - Columbia, začiatky, na štýl Philips ale s pozmeneným oknom.

*

Denon 1978-1988.
triedy: I, II, III, IV
normal: LX, DX1, DX3, Pastel Live, CX; Columbia: KX; JVC: DA1, DA3; Osawa: LH; Scotch: XS I; Victor: DA1,
chrome: DX7; JVC: DA7; Scotch: XS II
ferrochrome: DX5; Osawa: FC
metal: DXM; Scotch: XSM IV; Tensai: TD M/5;
Denon Japan a zatiaľ tri známe prevedenie ich malých okien, OEM značky: JVC, Pioneer, Scotch.
Pravdepodobne ich najstaršia verzia má okienko pomerne hlboko a cievky sú kompletne zakryté, skoro ako u Agfy.

Najnovšia verzia veľmi pekne prevedená.


Pravdepodobne druhá verzia, trošku strohejší dizajn, ale zachováva si kvality Denonu.

*

Fuji 1977-1984.
triedy: I, II
normal: DR, FXI, ER; Pioneer: N2,
chrome: FXII; Pioneer: C1,
metal: Pioneer: M1
Pravá Japonská Fujifilm kazeta 80tych rokov s pomerne nevýrazným dizajnom, ale dobrou kvalitou.
Vo veľkej obľube využívaná aj pre OEM produkty (Pioneer).

*

Fuji 1979-1990
Triedy: I, II, IV
normal: ER, FRI, FR-I Super, GTI
chrome: FRII, FR-II Super, GTII
metal: SR (Japan), Metal Tape, FR Metal
Veľmi pekné modernejšie prevedenie kaziet Fujifilm/Axia s malým oknom.
Zatiaľ tri známe verzie, jednoduchá, čiarkovaná 3D pre ,,Car Stereo,, (aj ako priehľadná), a čiarkovaná po celej ploche.
Tento dizajn vydržal dosť dlho v ponuke, hlavne kvôli modelu FR Metal, ktorý bol nahradený modernejším JP Metal až v roku 1992.

*

Magna Germany 1984-87.
triedy: I, II
normal: Ferro Dynamik S, Super Ferro XD; Basf: LH, LH-EI

chrome: chromdioxid II, Super Chrome,
Zaradenie tejto Magny do zbierky zodpovedalo na niektoré otázky dizajnu, ale vznikli nové. Malé okno Magny s mierne štvorcovitými výrezmi okolo cievok, ale hlavne vodiaca časť a značky ako na kazetách Agfa, rovnaký dizajn, alebo to lisovala Agfa? Občas sa tieto kazety vyskytli aj pod značkou Basf.

*

Saehan Korea / SNC Japan 1983-1990.
triedy: I, II
normal: DMA: FX-1; Fuji DR; Inkel: HE; JVC: FI, GI; Memorex: GX, MRXI S; National: Karaoke; Samsung: XM1; SNC: HQ-1; Thomson: GEHO; Toshiba: FS; Xcell: XM1
chrome: Samsung: XM-5; SoundBreeze: CR,
Veľmi, veľmi, veľmi obľúbené Saehan kazety s malým oknom mylne považované za Japonskú produkciu. Už v roku 1988 z tejto kazety vychádza priehľadná verzia.
Drobné až väčšie rozdiely v použitých vzoroch po vonkajšom obvode, značenia stupnice, značky na okne, podľa toho čo ktorá firma požadovala.
Považovanie za mylne Japonskú produkciu z dôvodu, že tento dizajn používala aj SNC Japan, možno by mi niekto vysvetlil rozdiely.

*

Sanyo 1980-1985.
triedy: I, II, IV
normal: Flower Rain, We Love Music; Fisher: LH,
chrome: Fisher CR
Metal: Fisher Metal
Jednoduchý dizajn Sanyo, alebo jeho obchodnými značkami Fisher, Otto a pod.
Štandardne bolo toto telo používané aj pre farebné a limitované edície Sanya.
Niektoré kazety majú posuvné ochrany proti záznamu, čo je veľmi pekné a luxusné riešenie.

*

China
triedy: I
normal: Embassy Gold
Dizajn veľmi podobný Sanyu, ale na obale uvedená China.

*

Quantegy USA. 1996
Trieda: II
chrome: 472
Americký dizajn s úzkym oknom, pôsobí profesionálnym dojmom, ochrana proti zápisu je vo forme vyberacích plastových západok.
V našich končinách pomerne vzácna kazeta.

*

Magnex Italy a ich strohý oplátkový dizajn
Triedy: I, II
normal: Studio LN, Studio LH
chrome: Studio 2, Chromdioxide
Pomerne nekvalitné prevedenie, občas je páska chrome v kazete detekcie normal typ I a naopak.

*

Magnax Konica Japan 1981-1986
Triedy: I, II, IV
normal: ML, GM-I; Konica: XX, SS
chrome: GM-II; Konica: EE
metal: METAL; Konica: MM
Dizajn veľmi podobný ranému That´s a jeho klonov, raritný a zberateľský.

*

Maxell/Hitachi/Lo-D 1972-1988, puzdro pre väčšinu modelov tej doby.
Triedy: I, II
normal: LN, UL, UD, UDXLI, XLI-S, Communicator Series P/I; Hitachi: UD, UD-ER; Lo-D: DL,
chrome: UDXLII, XLII, XLII-S; Hitachi: EX
metal: MX (detekcia len typ II), MX
Legendárny Maxellovský dizajn v prvej verzii, s rôznym vzorom pre rôzne kazety.
V tejto verzii vznikli aj prvé metal kazety MX, ešte s detekciou typu II.

*

Maxell/Hitachi 1980-1982
Triedy: I, II
normal: XLI-S
chrome: XLII-S
metal: MX
Kazeta dostala modernejší nádych, ale stále s pomerne malým oknom.

Veľmi vydarený fake:
Kazeta Maxell XLII-S s detekciou normal, ľahkými bielymi cievkami, nekvalitnou nálepkou s nedodržanou farebnou schémou, booklet veľmi skromný.
Plastová krabička je dosť podobná Maxellu s matným okrajom čo súhlasí s Maxell 1980.
Kazetové puzdro je na nerozoznanie od originálu, stupnica na okienku je ale odliata, nie tlačená striebornou farbou ako originál.
Zavádzacia páska je na stredne matnom bielom podklade a Maxellovské symboly sú nekvalitne vytlačené.

*

Maxell 1982-1986
Triedy: I, II, IV
normal: UR, UDI, UDS-I, XLI, XLI-S; Hitachi: KC-N
chrome: UDII, UDS-II, XLII, XLII-S
metal: MX
Legenda 80tych rokov Maxell, potom už postupne prechádzali na veľké dizajnové okná kaziet. Začiatkom 90tych rokov sa objavuje pre SLN sériu aj ako priehľadná verzia.
Z tohto dizajnu si bralo príklad aj mnoho iných výrobcov, od no name, vydavateľstiev až po firmy ako Memorex, Realistic, Raks.

*

Maxell 1992-1997
Triedy: I, II, IV
Normal: UDI, UDI-CD
Chrome: UDII, UDII-CD, MS Studio, XLII
Metal: Metal CD, MX
Veľmi obľúbený dizajn 90tych rokov, Maxell sa vrátil k malým oknám a kazetám z ľahkého plastu pre základné a stredné triedy normal/high a základnej metal.
Tento dizajn nahradil dizajn veľkého oválneho okna Maxell v modeloch UDI, UDII, XLII, MX.
Taktiež došlo k postupnému premenovaniu modelov na UDI-CD, UDII-CD a Metal CD, pričom sa jednalo o rovnaké pásky, ale v 90tych rokoch bola nejaká móda vnucovať ľuďom že len z CD bude nahrávka najvyššej kvality.
Približne v rokoch 1996-1997 prebiehala zmena zo skrutkovaných kaziet na lepené/zvárané, okrem toho sa menili aj schémy zavádzacích pásov na jednotné modré, šetrenie sa prejavilo aj v lacnejších obaloch a krátkych bookletov.

*

Maxell 1994-2002
Triedy: I, II, IV
Normal: XLI-S
Chrome: XLII-S
Metal: MX-S
Aj kazety Maxell pre vyššiu kvalitatívnu triedu dostali ľahší dizajn s malým oknom, ale z kvalitnejších materiálov, dosť podobným alebo zhodné legendám 80tych rokov.
Vydržali o niečo dlhšie než tie pre nižšiu radu Maxellu a najdôležitejšie, žiadne zmeny v konštrukcii ako lepenie namiesto skrutkovania sa neudialo. Len kozmetické zmeny zlacnenia kazetových krabičiek, bookletov, zavádzacích pásov a pod.

*

Maxell 1992-2000 pre USA
Triedy: I, II, IV
Normal: XLI-S
Chrome: XLII-S
Metal: MX-S
V podstate sa jedná o rovnakú kazetu ako vyššie uvedené, len s veľmi úzkym a dlhým oknom, aby dobre vynikli ich dvojité cievky.
V rámci šetrenia USA modely po roku 2000 prešli na rovnaké kazety ako v Európe.

*

Maxell 1990-1992 High-endový model
Triedy: IV

metal: Metal Vertex
Vlajková loď Maxellu prišla pomerne v neskorej dobe a bola na trhu len veľmi krátko, patrila k tým najdrahším kazetám čo sa v tejto kategórii dali zakúpiť.
Trojdielne puzdro obsahuje vodiaci blok v strede kazety obdobné Sony UX-Pro a TDK MA-XG.

*

Maxell 1989
Triedy: Data Cassette

data: Teac: CT600N,
Špeciálne dátové kazety s použitím len jednej strany, celá šírka pásu s extra detekčným otvorom.

*

Nora 198x Turkey
Triedy: I
normal: Superdynamic HDX,

Najprv som netušil o čo sa jedná a myslel si že je to Čína, ale kópia Sony štvorčekov po obvode, a nápis Turkey by ukazovali na nejakú výrobu firmy Raks.

*

Philips-Dupont Magnetics 1978-1988 Belgium/Holland
Triedy: I, II, IV
normal: Ultra Ferro, FE*I, UF-I, CP; PDM: Tri-Oxide Ferro; Radiola: Ferro FE-X, Ultra Ferro,
chrome: Chromium, Ultra Chrome, PDM 500 Crolyn
metal: Metal, ME-IV; PDM 1100 Metal; AGFA: MeIV, Pure Metal HDX
Vynálezca audio kazety vypracoval dve verzie tohto puzdra, hlavne pre svoju novinku vynálezu chromdioxidu, ktorú nazvali v Duponte Crolyn.
Kazeta používaná pre ferro a chrome pásky, často poskytovaná aj tretím stranám.

Pre metal kazety tu mal dosť konštrukčne odlišnú verziu, v ktorej bola navinutá metal páska pre prvé modely PDM 1100 Metal 1981 a Philips Metal 1979, korektne od začiatku s detekciou typu IV.
Mechanizmus občas s trochu až výrazne ťažším chodom pásky a cievok, plexi okienka nebolo vnorené do kazety ako je bežné, ale zarovno s puzdrom čo pôsobilo dobrým dojmom.
Európske firmy, ktoré metalku nevyrábali, siahali práve po týchto Philips, ako napríklad Agfa.

*

Philips-Dupont Magnetics 1984-1987 Belgium/Holland
Triedy: I, II
normal: Ultra Ferro (UF*I)
chrome: Ultra Chrome (UC*II), Master Chrome (MC*II)
Philips modernizoval na väčšie okno a celkom podarený dizajn kazety s mierne šikmými hranami.

*

Polimer 19x ?
Triedy: II
normal:
chrome: Chromdioxid Diamant
Úzke okno, zdá sa že sa jedná o Nemeckú, alebo Európsku výrobu, ale zatiaľ neviem nič o tejto kazete, je veľmi zvláštna.

*

Pyral France 19x France, Paris
Triedy: I
normal: Optima Cobalt,
chrome:
Francúzsky výrobca pyral sa výrazne inšpiroval starými Maxellmi z 70-80tych rokov.

*

Raks Turkey 1989
Triedy: I
normal: Originálky,
Raks bol jedným z veľkých výrobcov audiokaziet, aj prednahratých originálnych kaziet, ale nečakal som že sa dostane aj ku nám vo forme Supraphonu ešte v dobe komunizmu. Ale už mám viac informácii o tom že v našej trojke ČeskoSlovenských vydavateľstiev neboli vždy len Emgeton kazety...

*

Realistic/Memorex 1978-1988 USA, rôzne verzie
Triedy: I, II, IV
normal: Normal Bias, dB Series, MRXI; Realistic: LN
chrome: HB II,
metal: Metal IV (detekcia typ II)
Realistic a Memorex dosť podobné kazety, zvárané, často používali lepený prítlačný vankúšik, ktorý sa po rokoch rozpadol.
Prvý a asi jediný model metal kazety Memorex originál USA, detekcia typ II.

Táto je Ireland/USA, trochu odlišná od predošlých:

*

Realistic/RadioShack/Memorex USA. 1986-1992
Trieda: I, II, IV
normal: LN, XR; Memorex MRXI
chrome: HD, MII; Memorex: CDX II
Metal: Metal, MIV
Trochu Maxellovský dizajn s väčším oknom, hlavne kvôli hranatému vzoru okolo otvorov pre cievky, jednoduchšie prevedenie.
Vzhľadom k tomu že sa jedná o USA produkciu, rôzne verzie sa vyskytujú aj pod značkou Memorex.

Memorex používal veľmi podobné, alebo zhodné puzdra 1985-1988 USA.

*

normal: originálky
Originálky, ktoré sa vyskytli v Európe majú podobný dizajn, ale pôvod neznámy, tvrdenia o páskach Basf bude nutné brať s rezervou, kvalita nebola tak dobrá ako pekne to vyzerá.
1988

*

Scotch 1973 - 1979 USA, Italy
normal: Dynarange, High Density LN, High Energy, Master, Superferric, LD (Japan); no name; Pyral;
chrome: Chrome,
ferrochrom: Classic, ferrichrome,
Scotch výroba USA a Italy, mimo priehľadných kaziet už v skorej dobe, mal aj kazety s malým oknom, bez skrutiek/výnimočne so skrutkami, so špongiovým vankúšom.

Niekto si doma robil originálku z modrej kazety Scotch, nejaká Ferric, alebo pod.:

Kazeta Pyral vyzerá ako Scotch, ale nemusí byť nutne ich výroba:

*

SKC 1979-1999/2019?
Triedy: I, II, IV
normal: LX, GX; Daiso: Normal type K-187; Imation 542; Memorex: dBS; Quantegy / 3M: AVX; Pacific Stereo: Extra LN; Realistic Supertape: LN; no name Korea (biela kazeta); Scotch: CX, Dynarange; Smat: SH-X; Vision: SH;
chrome: HX; Intersound: CD; Memorex: CRX II; Realistic Supertape: HB Plus,

metal: ZX
SKC (Sunkyong) Korea, China spolu s Kórejským Saehan patrili k najviac OEMkovým výrobcom na svete. Ich kazety je vidieť u množstvo svetových firiem, buďto ako kompletnú modelovú náhradu, alebo niektoré lacné modely kaziet.
Kazetových puzdier s malým oknom z dielne SKC bolo viacero s rôznymi vzormi.

Niečo z novodobej produkcie z Kórei, pôvod nie je jasný, ale najbližší vzhľad má k SKC puzdram, najviac konkrétne k modelu pre Imation.
Zdá sa že biele kazety novodobej Kórejskej produkcie našli uplatnenie v dnešnej dobe pod značkou Daiso, neodvážim sa povedať či sa jedná o výrobu 2010 alebo 2020, ani to či je to naozaj Saehan, SKC, alebo proste pozostatok týchto firiem, nakoľko dizajn je jasným odkazom na staré SKC telá kaziet.

Zrejme sa jedná o nejakú skorú produkciu SKC:

*

SKC Korea 1985 - 1990
Triedy: I, II,
normal: AX; Smat: SD,
chrome:

Pravdepodobne inšpirácia jedným vzácnejším dizajnom Denon, u SKC je to bežná prax.

*

Socimag 19xx Spain
normal: CL-S1 (head cleaner)
chrome: DC-II,
Socimag s malým oknom a štvorcovým dizajnom okolo cievok, ešte si niesom istý, či sa jedná priamo o Španielsku výrobu tejto firmy, alebo OEM. U čistiacej kazety nesprávne detekčné otvory typu I/II.

*

Sony 1978-1985/Raks copy 1985
Triedy: I, II, III, IV
normal: BHF, AHF, SHF (USA), Pops (Japan), SOM, Vocal (Japan)
chrome: CD-alpha, UCX, UCX-S, Rock (Japan); Raks (copy): High Dynamic II,
ferrochrome: FeCr
metal: Metallic
Sony malé okno pre celú typovú radu, už od začiatku tohto dizajnu sa vyrábala aj priehľadná verzia pre nižšie modely.
Pomerne solídna kvalita.

Raks je kópiou Sony dizajnu, rovnaký bol aj v priehľadnej verzii podľa Sony CHF ako Raks High Dynamic.

*

Nekonečné kazety TDK bez okienka 1973 - 1996.
Trieda: I
normal: Endless Cassette
Opäť nepriehľadná kazeta, asi aby sa náhodou zákazník nepohoršoval nad ťažkou cestou pásky v kazete.
Vychádza zo základného dizajnu Philips, ale určená len na jednostrannú prevádzku.

*

TDK 1974-1989
Triedy: I, II, IV
normal: Alinamin V Drink, A, D, AD, AD-X, AV, AV-D, OD, PC, SD, ED, Me-Pro ; AudioStar: HS-I, GoldStar: HD, HP; JVC: GI; LencoTime I Love Music; Monaco: HS-I, National: EN; Nikko: Chromium Dioxide;
chrome: SA, SA-X, HX-S; Aiwa: SX; National: EX;
metal: MA; Aiwa: MX (detekcia len typ II); Aurex: MX; Otto: ME (detekcia typ II); Toshiba: MX (detekcia typ II); Victor: Metal (detekcia typ II)
TDK s malým oknom bol dizajn kazety s veľkým množstvom zmien, úprav, klonov a fakov, taktiež vyrábaná v priehľadnej verzii.
Tak ako Philips poskytoval svoje kazety iným výrobcom v Európe, tak TDK zase v Japonsku, ich kazety v tomto dizajne sa nájdu po značkami ako Aiwa, Akai, Otto.
GoldStar si spravil klon tohto dizajnu pre celú typovú radu, a Čínskych fakov a rôznych podivných značiek je neúrekom, takže pekne poporiadku:
1979: celoplošná nálepka, prvé metal kazety, detekcia typ II, hlavne pre Japonských výrobcov elektroniky.
Jedna z kaziet D 60 je veľmi podarený Čínsky fake.

Rané verzie mali ešte výrazne zúžené okno:

1979-1985 Hladký, alebo oplátkový vzor pre PC, AD, AD-X, AR, AR-X, SA, HX-S, MA

1988 Jednoduchý vzor pre ,,budget,, kazetu TDK A

1986-1990 verzia Kórejskej GoldStar

HongKong China verzia pod rôznymi značkami.


*

TDK pre značku National/Technics 1977-1981
Triedy: I, II, IV
normal: LN, XD
chrome: XA
metal: MX
Presne zhodný dizajn TDK s predošlým, jediný rozdiel je v upravenom tvare okna špeciálne pre National/Technics.

*

TDK 1984-1988; GoldStar 1986-1992; Raks 1988-1990
Triedy: I, II, IV
Normal: AD, AD-X; GOLDSTAR: HR, HZ; Raks HD-XI, CD-X
Chrome: SD, SF, SA, SA-X, HX-S; GOLDSTAR: CRX, CR-XII (Japan); Raks SD-X, HD-XII
Metal: MA; GOLDSTAR: MTX
TDK zväčšené okno pôsobí naozaj veľmi pekne, aj týmto dizajnom sa inšpirovala firma GoldStar, a pridala firma Raks.

GoldStar Korea 1986-1992

Raks Turecko 1988-1990, inšpirácia od TDK (kazeta) a Maxellu (stupnica s nápisom na okne)

*

TDK 1998
Triedy: IV
metal: MAex
Extra úzke okno prevedením dobieha staré Opusy, pravdepodobne už Thailandská verzia pre Japonský trh.

*

Raks/Ampex 1977-1985
Triedy: I, II, IV
Normal: Raks HDI, Ampex: Grand Master I
Chrome: Ampex: Grand Master II,
Metal: Ampex: MTP
Tento dizajn používa prevažne Ampex vo svojich kazetách a u Raksu len pre model HDI 1985.
U Ampexov je to zatiaľ cca do roku 1982, takže je možné že to Raks od nich zapožičal/odkúpil.


*

Taiyo Yuden/Magna 1980-1985
Triedy: II, IV
normal: klon DNA: SD2 - normal

chrome: EM; klon DNA: SD2 - Sup.Chr., Ilford: Pure Chrome; Magna: Chromdioxid II S; Studio: chromdioxid
metal: MG, MR
Začiatky Japonskej firmy Taiyo Yuden v znamení kvality.
Tento dizajn TY poskytli aj firmám ako Teac.
Pridávam sem aj ,,USA,, kópiu tohto dizajnu pod značkou DNA v extrémne nekvalitnom prevedení.
Studio je vraj Made in Germany, kazety s DNA sa zdajú byť zhodné. Nemecké klony mohla vyrábať Magna, kazety DNA sú tiež EU pôvodu.

*

That´s od Taiyo Yuden 1988-1996
Triedy: I, II, IV
normal: CD/IF, CD-IS (Japan)
chrome: CD/IIF, CD/MH, CD-IIS (Japan); BASF: CRII-Studio
metal:  CD/IVF, SUONO, CD-IVS (Japan); BASF: MPIV-Studio
Taiyo Yuden malé okno a kazetové puzdro s názvom SUONO, pre najvyššiu kvalitu vo všetkých triedach.
Niektoré Japonské verzie s veľkým oblúkovým výrezom vo vodiacej časti kazety.
High-end model SUONO je z kvalitnejšieho plastu, kazeta je ťažšia a skrutky sú tiež veľmi neštandardné (materiál je označený ako kompozitná živica, pravdepodobne aj Basf Studio 353 používa tento ťažký materiál).
Po skončení výroby Yudenov, sa puzdro objavuje v ponuke Singapúrskej spoločnosti General Magnetics, a taktiež aj v rade 353 Studio značky BASF.


*

Track Tape AB Sweden 1981
Triedy: I, II
normal: Track 1

chrome: Track 2
Veľmi vzácne a originálne puzdro Švédskej firmy Track Tape.

*

Victor/JVC 1985
Triedy: I
normal: AF,
Mucipalette,
Malé okno pre kazety Victor Japan, ale majú spoločné komponenty, ako cievky a krabičky s Fuji, takže možno nejaká spolupráca, poskytnutie foriem a pod.
Viacero verzií prevedenia a veľkosti okna.

*

Victor/JVC 1981
Triedy: I
metal: Metal ME

Malé okno, extra dizajn pre Metalky Victor/JVC s veľmi krátkym výskytom na trhu, originál JVC/Victor Japan, z toho robí zberateľskú vzácnosť.

*

Ak by niekomu chýbala stará verzia tohto rozdelenia dizajnov kaziet, tak bez ďalších aktualizácii verzia z roku 2017.

back audio/video/data/index

© EZ647 2023